Friday 4 May 2012

ke manakah anda bakal pergi???~part 2 ~

assalamualaikum w.b.t

hai...seperti yang dijanjikan...hari ni aku nak sambung sikit saja lagi pasal tajuk ni....hari tu aku x sempat nak tulis semua...assignment banyak sangat...hari ni nampaknya aku ada masa free nak update.....entry hari tu aku tulis sampai sijil saja kan....so,hari ni aku nak sambung sikit saja lagi...

4.STPM
form 6....ada sesaper yang berminat???buat pengetahuan korang sijil stpm sangat2 bernilai taw..boleh minta kerja guna sijil stpm ni.....tempoh pengajian selama setahun 1/2...ada upper dengan lower form 6...dalam erti kata lain..stpm ni pra-u...sebab lepas habis stpm ni korang boleh terus sambung buat degree dekat u...sama macam matrik....cuma lambat sikit jer....tapi kalau korang ambik sains...serius aku cakap memang susah...susah dari matrik...itu apa yang lecturer aku...tapi kalau pengajian dan lain2 tu senang sikit...memang boleh score..

sebab tu la sijil stpm ni bernilai....cara pengiraan result pulak ikut sistem pointer...kalau kata korang dapat 4 flat tu memang komfem la boleh pilih course apa saja...dan mungkin dapat tajaan untuk ke oversea...tapi kalau kata  korang ambik sains dan dapat 2.99 pun memang dah kira ok la....tapi yang x bestnya bila masuk stpm ni..korang still kena pakai baju sekolah...huhuhu...komfem la kan..sebab still dalam tingkatan...=p

5.DIPLOMA
kalau ambil diploma pun bagus jugak...sekurang2nya nanti bila korang masuk u x da lah korang blurr jer...kiranya budak diploma lebih survive la berbanding dengan matrik dan asasi sebab dyeorang dah ada asas kan...cuma masa untuk buat diploma 3 tahun...lepas tu baru boleh sambung degree mungkin dalam 2 tahun....aku rasa kalau korang nak sambung buat diploma...better korang buat dekat u tu siap2...sebab nanti kalau kata korang buat dekat poli atau kptm dan sebagainya...kredit korang nak transfer nanti x banyak...ok..aku tahu korang x paham...kredit transfer tu maksudnya subjek yang korang nak transfer tu......tapi aku rasa untung buat buat diploma...cuma masa tu jer yang panjang sikit....


aku rasa setakat ni jer dulu..tu saja la pendapat aku...harap2 korang yang baca ni dapat la sikit tips walaupunx banyak..buat mereka yang masih x taw nak pilih cabang mana nak pergi...buat keputusan elok2...ni untuk menentukan masa depan korang...ok...peace no war..=)

0 sayang aku...:

Post a Comment

 

Blog Template by BloggerCandy.com