Tuesday, 31 July 2012

top 12 kuih raya

assalamualaikum w.b.t
ha...hari ni nak citer pasal kuih raya...sebab x lama lagi dah nak raya kan...hehehe...ok...entry yang aku nak tulis hari ni berkenaan senarai kuih raya sepanjang zaman...top 12 dari dulu sampai sekarang..aku x taw la hampa2 sekalian taw dak kuih ni....ada di antaranya kuih feveret aku...nak taw kuih apa???jom layan...


12.Biskut aiskrim

ha...ni budak2 memang suka ni....sebab bentuk dye yang macam aiskrim tu kan...dulu masa aku bebudak x cukup umo memang tertarik giler ngan biskut ni...comey semacam jer...bila dah rasa...herm....macam hampeh....x sedap pun....tapi biskut ni tetap popular..iya x??

11.Cornflakes madu


uish...yang ni lagi r....aku rasa dulu setiap yang aku pergi mesti ada punya kuih ni...memang femes ni zaman dulu2...

10.Biskut gajus


yang ni aku x taw la hampa sekalian taw ke dak...sebab sekarang orang dah x brapa nak minat dengan kuih ni...jarang gak lak nak jumpa....kat atas dye tu ada kacang gajus....bentuk dye pun macam buah gajus...

9.Biskut mazola


yang ni pun sedap gak ni...ni salah satu feveret aku....bila makan ia mencair di dalam mulut...ewah,,,,dah macam iklan pulak kan.....

8.Putu kacang


yang ni kalau hampa p beraya kawasan kampung ada....kuih ni macam keras la sikit...tapi x keras sangat..bergantung kepada nasib hampa la...sama ada dapat hat keras ataupun x...tapi sedap sebab diperbuat daripada kacang...

7.Kuih samprit


aku x taw la hampa taw ke dak nama kuih ni kuih samprit....dye ada 1 g jenis...yang bentuk bunga yang 1 g bentuk panjang..cam ulat bulu...boley la tanya uncle google nanti...


6.Kuih bakar/bangkit


kalau belah2 utara panggil kuih bakar...kalau mai dekat belah2 selatan panggil kuih bangkit...sedap gak ni...ada bangkit keladi...warna ungu...boley la cari nanti..

5.Kuih batang buruk


hah...yang ni tradisional ni...rasa rapuh2 sikit...disaluti dengan gula kalau x silap aku...yang warna putih macam debu tu....lama dah x makan..lupa dah aih...


4.Biskut buah pinggang


dulu aku,mak ngan kak aku suka la buat kuih ni...sebab apa dye dipanggil biskut buah pinggang???cer tengok dye punya bentuk...macam buah pinggang kan...heheheh

3.Baulu

ni sapa x taw ketuk kepala nuh.....ni lagi tradisional ni....tapi kebanyakkan orang sekarang dah x jamu dah time raya....sebab kuih ni selalunya orang bagi masa kawen...alah kalau hampa p kenduri kan dapat beg kertas kan..yang dalam tu akan ada kuih2 bagai tu...mesti ada kan kuih ni kan...tapi kat umah aku still jamu lagi kuih ni time raya...

2.Tart nenas


pergh....ni memang feveret aku dari dulu lagi ni...paling aku suka makan yang mak chaq aku buat...gemok2...sekali makan penuh mulut...memang sedap giler...tapi sekarang ni bukan setakat ada tart nenas ja....ada macam2 jenis tart lain lagi...tart strawberry la,blueberry la....yang bezanya tu inti ngan warna dye...kalau tart nenas warna kuning kan...then kalau perasa strawberry mesti la warna pink..kalau blueberry....hah hampa pikior le sendiri....

1.Almond london


yang ni wajib ada di setiap rumah....komfem....x sah kalau x dak ni time raya...yang ni kuih yang paling2 abang aku suka sangat2....aku rasa sebelum raya lagi dye dah beli sekotak tuk dye makan...macam hampeh lagi...aku x taw la apa yang sedapnya kuih ni...mungkin sebab dalam dye ada hazel nut kot...dah tu pulak dye disaluti dengan coklat tu kan....nyum2.....

so hampa sekalian dah beli kuih raya ka belum???rumah aku x taw la sebab aku x balik umah lagi...hehehe...tapi dalam kepala aku ni dah terbayang2 dah kuih apa yang aku nak rembat time shopping kuih raya nanti...bukan rembat sesaja....rembat berbayar erk...jangan nak ajaq aku buat dosa pulak bulan2 posa ni....tapi kan...mak aku jarang sikit nak beli kuih raya ni...bukan bermaksud dye suka buat tapi anak menantu dye suka buat bagi kat dye...haish...save duit sikit nuh...apa2 pun...membeli2 jugak hampa2...jangan membazir sudah.....ok....peace no war...=p

3 sayang aku...:

nurul asmida said...

salam..mohon share boleh?

Julia said...

I love the pics of your cookies, too bad I dont understand the language. Any recipes to share btw?

Regards,
Julia in Sweden

cemutcute said...

nurul asmida : sila2

julia:please give me your email..i will try send
to you the recipe..

Post a Comment

 

Blog Template by BloggerCandy.com