Tuesday 19 July 2011

bahayanya sos!!!


assalamualaikum w.b.t
wah...satu tajuk yang agak mengejutkan...aku jumpa ni waktu aku baca majalah harmoni...aku malas sebenarnya nak beli majalah2 nih...ni pun kakak ipar aku punya....dah ada tu baca jelah...nak menghilangkan kebosanan...dapat juga info2 yang menarik....thanks to my sis-in-law..k.liana..=)
okies...kembali pada tajuk yang aku nak citer nih....selalunya kita akan guna sos nih sebagai perasa tambahan...ia juga boleh dikatakan sebagai pembangkit selera bagi setiap orang...contohnya time kita makan makanan sampingan seperti cucur udang,keropok lekor,keropok moni ker.....dan yang penting time korang makan ayam kfc....bohong la kalau x cicah dgn sos...aku berani kerat kuku...hehehe.....apa2 lagi yang berkaitan la..memang komfem makan dengan sos cili ataupun sos tomota...x taw la kalau ada yang x suka sos kan...tu lain citer....kekadang nak masak pun ada jugak yang guna sos...contoh yang terdekat ialah mak aku...kalau time dia rajin...nak masak sedap mesti tambah sos..contohnya masak mee goreng ke..bihun goreng ker...x pun ikan masak sos yang komfem guna sos..hehehe...



sebab tu permintaan terhadap sos ni x penah susut....tapi tahukah korang semua yang bahan penyedap yang sangat enak ni salah satu punca penyakit kronik...pengambilan secara tidak terkawal boleh menyebabkan penyakit diabetis,obesiti dan mempercepatkan proses penuaan....tambah2 lagi dengan kandungan bahan pengawet dan pewarna yang dikhuatiri menjadi penyumbang masalah kesihatan.....




menurut kajian Persatuan Pengguna Pulau Pinang(CAP)...sebanyak 25.9 hingga 37.1 sudu teh gula dikesan terkandung dalam sebotol sos...wah...banyaknya....aku pun bawu taw...bahaya ni.....jadi marilah kita sama-sama mengawal pengambilan bahan penyedap makanan ni..ok rakyat Malaysia...peace yaw...=)

0 sayang aku...:

Post a Comment

 

Blog Template by BloggerCandy.com