Tuesday 19 July 2011

cara mudah tingkatkan daya ingatan

Sering lupa tempat menyimpan kunci dan telefon bimbit.Terdapat beberapa cara mudah untuk meningkat dan menajamkan daya ingatan.


1.Berbicara dengan tangan
Menurut Jeff Brown,penulis buku The Winner Brain,berbicara dengan tangan dapat membantu anda mengingat dan merakam sesuatu informasi dengan tepat dan cepat.Contohnya dengan menulis nama seseorang pada garis tangan atau bermain dengan menulis huruf-huruf di udara tanpa tinta.

2.Hindari stress
Hindari perkara-perkara yang membuat anda tertekan dan stress kerana ia boleh memicu kerosakan saraf-saraf halus pada otak yang merupakan saraf untuk kekuatan memori.

3.Cukup tidur
Tidur yang mencukupi boleh membuatkan saraf-saraf di tubuh kembali segar dan sihat.Tidur nyenyak selama enam jam dapat mengembalikan kekuatan memori.

4.Makan buah dan sayur
Sayur bayam,lobak merah dan kekacang merupakan sumber makanan terbaik untuk memori.Kajian terbaru dari Universiti Harvard mendapati sayuran hijau terbukti meningkatkan kemampuan otak untuk berfikir dan mengingati.jesteru,individu yang kurang menggemari sayur ingatannya lambat dan daya pemikirannya terbatas.

0 sayang aku...:

Post a Comment

 

Blog Template by BloggerCandy.com