Sunday 17 July 2011

fakta mengenai aiskrim


  1.  Kandungan kalsium di dalam aiskrim sangat bermanfaat untuk menjaga kepadatan jisim tulang,mencegah osteoporosis,kanser dan masalah hipertensi.
  2. Askrim mengandungi lemak terutamanya lemak tidak tepu.Disebabkan itu ramai yang cuba menghindarinya kerana takut gemuk.Bagaimanapun,lemak tersebut tidak akan menggemukkan jika aiskrim diambil dalam kuantiti yang sedikit dan tidak terlalu banyak.
  3. Aiskrim tidak menyebabkan masalah batuk atau selsema.Ini kerana ketika makanan ini masuk ke dalam mulut,ia dengan segera akan menjadi cair.Proses cairan ini berlaku dengan pantas disebabkan kesan pengaruh suhu badan,Malah,saat ia masuk ke dalam kerongkong,suhunya juga sudah tidak sedingin air batu.
  4. Kandungan susu di dalam aiskrim adalah sebanyak 20 hingga 30 peratus.Ia tersusun dari laktoferin yang berperanan sebagai zat pertahanan tubuh non-spesifik terhadap patogen(agen yang menyebabkan penyakir,terutamanya organisma seni seperti bakteria dan virus).Laktoferin juga memiliki peranan antivirus terutamanya terhadap sitomegalovirus influanza dan HIV

0 sayang aku...:

Post a Comment

 

Blog Template by BloggerCandy.com