Saturday 27 August 2011

terubat juga rindu

assalamualaikum w.b.t
aik...dah pandai yer rindu2.......rindu saper tu???hehehehe.....rindu aku kat somtam....taw x apa benda  tu???bagi yang duduk dekat perlis...taw la apa ke bendanya tu....hehehehe...
somtam ni macam kerabu jugak......mangga+betik+timun+lobak merah+cili padi+tomato+udang kering....eh,iya ke tu...hahaha...hantam sajalah....ada lagi ramuan2 lain......nanti aku cari resepi somtam ni......hehehe.....
bulan2 puasa  ni ada ke yang jual somtam ni???ada ke yang nak makan???ada la...kalau x ada macam mana aku boleh beli???
hari ni bengang pun ada gak......mau x nya...aku ngan kak ipar aku p la bazar....dah tu kami tempah dulu ayam percik...sebab nak tunggu lambat...so,x mau buang masa kami p jalan2 dulu.......lepas dah beli murtabak bagai....kami p la balik kat gerai ayam tu.....taw x apa abang tu cakap??? "mintak maaf dik,abang terlupa la kan simpan ayam yang adik pesan tu" dengan sengih2 kerang yang amat busuk sekali......hua....memang geram r...yang paling geram kak ipar aku r...nasib baik aku boleh g nak cover muka...still senyum(ecece....hehehehe)...n nasib baik abang tu boleh tahan encem.....gatal yer........hahahahaha....yang kak ipar aku tu muka dah cemberut sakan.....pastu kami blah la dari situ.....
ish...ni nak citer somtam ke apa ni???saja la nak citer apa yang berlaku hari ni.....hehehehe......sorry2....citer balik pasal somtam tu.....sebenarnya dah lama aku nampak makcik patani tu dok jual somtam kat situ...cuma malas nak beli....sebab aku tengok x dak orang beli pun kat dia.....huhuhu...tapi rini tetiba ja rasa cam nak makan somtamkan....so beli la.....pas makan somtam dia....perghhhhhhh................australia beb.....hahahahaha....memang superb r.....walaupun x la macam real somtam yang dekat padang beso tu....tapi still ada rasa somtam la....


tu la somtam....sedap beb....try la....memang korang akan suka punya...bagi yang x suka pedas dan masam....ermmm....dinasihatkan x yah la walaupun nak cuba...hehehehe...kalau nak gak nanti jadi apa2 aku x tanggung ok.....hehehehe.....bagi aku somtam ni hanya orang patani saja yang buat sedap...kalau orang melayu real....huh...jangan cakap la.....aku dah terkena sekali.....rasa ntah apa2.....beli pastu buang jer.....memang x sedap.....sebab dyeowang x taw ramuan2 dia...men bubuh jer....cer la kaji dulu....huhuhu....


perghhhh....terbaik la....terliur aku tengok....hari ni  kena p beli lagi....hehehehe....sedap kot......hahahaha....ni kasi kasi resepi kat bawah ni....sesaper nak try buat boleh la...sila2...


Bahan-Bahan:
Bahan
1 biji kecil betik mengkal [warna jingga/merah-oren]
1 biji mangga muda
3 batang kacang panjang [racik]
5 helai daun salad
2 kuntum bunga kantan [racik halus]
8 tangkai cili padi [racik halus]
2 tangkai cili merah [racik halus] 
1 s/b udang kering [ditumbuk kasar ]
5 s/b kacang tanah goren tnpa minyak [ditumbuk kasar]
3 labu kecil bawang besar [mayang]
2 pokok daun ketumbar [,ayang]
2 sudu besar sos ikan
gulla secukup rasa
5 biji limau kasturi - ambil jusnya 
Cara:
Cara:
1. Betik dan mangga dibuangkan kulit dan racik memanjang.
2. Satukan sos ikan, gula dan jus limau nipis. Kacau rata.
3. Campurkan betik, mangga, kacang panjang, tomato, cili padi, udang kering dan kacang tanah gaul hingga rata.
4. Kiranya kurang masin boleh ditambah garam kerana sos ikan sudah masin.
5. Alaskan pinggan dengan daun salad, isikan somtam dan makan segera.
Tambahan:
NOTA..tak perlu tambah garam kerana sos ikan ni masin...


selamat mencuba....peace no war....=)

0 sayang aku...:

Post a Comment

 

Blog Template by BloggerCandy.com